ÖGONLOCKSPLASTIK

Ögonlocksplastik tillhör de vanligste operationer inom kosmetisk kirurgin – hos både män och kvinnor.

Ögonlocksplastik ger dig ett piggare och mindre bistert utseende, eller förbättrar din syn om du fått hängande ögonlock som skymmer din syn.

Har du problem med exempelvis:

Övre ögonlock:
– Överskott av hud som gömmer ditt naturliga veck i ögonloben.
– Lös hud som hänger ner från övre ögonlocket och pressar ut ögonfransarna.
– Utbuktning som skapar ett svullet och trött utseende.

Undre ögonlock:
– Överskott av hud och fina linjer.
– Hängande påsar och i vissa fall mörka ringar.

När huden på ögonlocken blir äldre så ändras spänsten, mjukheten och elasticiteten. Ögonlockshuden kan töja sig och bli skrynklig. Detta gör att man får för mycket hud på ögonlocken, som både ger ett sömnigt och bistert intryck. Det kan bli så uttalat att synen försämras. Ögonlocken kan också kännas tunga vilket kan ge huvudvärksbesvär, eftersom man lyfter ögonbrynen och rynkar pannan.

Under konsultationen tar du upp om du har nån sjukdom eller om du tar läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra (Treo, Magnesyl, Bamyl, Ipren eller E-vitamin. Alla operationer innebär risk för komplikationer och det är därför viktigt att veta om patienten har en ökad risk för exempelvis torra ögon, sköldkörtelsjukdomar, vissa ögonsjukdomar, blödningstendens (exempelvis vid användning av blodförtunnande medicin), diabetes eller hjärt-kärlsjukdom, eftersom det kan påverka möjligheten att genomföra den planerade operationen.

Avstå från läkemedel som acetylsalicylsyra (Treo, Bamyl, Magnecyl), Ibuprofen (Ipren) och E-vitamin en till två veckor före operation för att undvika en ökad blödningsrisk. Undvik att använda kontaktlinser i minst 14 dagar efter en ögonlocksoperation.

Operationen utförs med lokalbedövning, man avlägsnar överflödig hud och fett, snittet läggs i den naturliga vecken på övre ögonlock och vid undre är snittet precis under fransarna. Det sys ihop. Du får fika här och smörgås om du vill ha. Därefter kan du åka hem och komma åter om 14 dagar för att ta bort stygn. För att minimera svullnad och blåmärken bör du sova med huvudet relativt högt under första veckan. Blåmärken och svullnad avtar successivt inom en dryg vecka. Så länge du har blåmärken och är svullen ska du inte träna. Efter en månad blir ärren mycket diskreta och oftast knappt synbara.

De flesta som har gått igenom en ögonlocksplastik är väldigt nöjda med sin nya fräschare och piggare utseende. Kollegor och vänner kan säga att du ser gladare och mer utvilad ut, utan att de märker att du gjort en ögonlocksplastik.

Finns fler bilder på en av våra kunder under fliken Fettransplantation, som gjort både ögonlocksplastik och fettransplantation kinder.