FIBROM, XANTELASMA, LEVERFLÄCKAR, PIGMENTFLÄCKAR

Vi rekommenderar att ni kontrollerar alla leverfläckar som ni vill ta bort på Vårdcentralen först. Vi tar bort leverfläckar med Fractionerad CO2 laser och kan då inte skicka iväg några på analys.

Fibrom består av bindvävsceller och kollagen och är helt ofarlig men kan vara kosmetiskt störande. Dessa kan man snabbt och lätt ta bort med Fraktionerad CO2 laser. Det blir en sårskorpa som läker på ca två veckor. Orsaken till varför fibrom uppkommer är oklart. Vi tar även bort pigmentfläckar, Xantelasma, leverfläckar och andra godartade hudförändringar/ skönhetsfläckar.

Reaktioner under och efter behandling.
Du kan välja att ta bort fibrom med eller utan lokalbedövning. Infektionsrisken minskar med laser jämfört med kirurgi med skalpell. Laser bränner av kärlen så oftast uppstår ingen blödning.

Hur ser jag ut efter behandlingen?
Efter behandlingen bildas en sårskorpa som oftast sitter en till två veckor. Riv inte på skorpan innan den läkt ut, den ska trilla bort av sig själv för att undvika risk för ärrbildning,
Därefter kan man se en lätt rodnad och liten upphöjning, oftast i en till två månader, ibland längre. Läkning i ansiktet går snabbare än på kroppen i övrigt.

Behövs flera behandlingar?
Oftast räcker det med en behandling, men ibland kan en komplettering behövas efter 2 – 3 månader. 6 månaders garanti ingår!

Vad skall jag tänka på efteråt?
Två dagar efter behandlingen, ska man undvika tvål/ duschkräm vid det behandlade området. Rekommenderar inte bad så länge skorpan är kvar p.g.a. infektionsrisken.
Så länge som det är färgskillnad på området som behandlats, ska man ha solskydd + 50 när man exponerar sig i solljuset.

Kan alla behandlas?

Alla kan i princip behandlas, med undantag för personer som har benägenhet till kleoid eller använder mediciner t.ex. blodförtunnande medel.

Kontraindikationer:

Herpesinfektion, hjärtproblem, solbränd, Hepatit, Permanent fillers, Graviditet, Diabetes, Epilepsi, Har/ haft hudcancer, Överkänslig hud/ Kleroid, hormonförändringar, allergier, hudsjukdomar, drog eller alkoholpåverkad.